Uber Australia beboet voor overtreden spamwetten

9 maanden geleden gepubliceerd

Uber Australia heeft een boete van $412.500 betaald na een onderzoek naar spam-e-mails aan klanten. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Australian Communications and Media Authority (ACMA). Dit volgt op soortgelijke acties tegen Ticketek, DoorDash en CommBank.

Overtreding van spamwetten

De rideshare en voedselbezorgingsdienst werd beboet voor het schenden van de Australische spamwetten. Het onderzoek ontdekte dat Uber meer dan twee miljoen marketing-e-mails naar klanten stuurde op één dag in januari. Dit was onderdeel van een reclamecampagne voor een alcoholbezorgservice aan huis.

Geen afmeldmogelijkheid

Deze e-mails bevatten geen afmeldmogelijkheid en werden verzonden naar meer dan 500.000 klanten die zich eerder hadden afgemeld. De overtredingen vonden plaats omdat Uber de e-mails als niet-commercieel kenmerkte.

Reactie ACMA

Nerida O’Loughlin, voorzitter van de ACMA, noemde het onaanvaardbaar dat een bedrijf als Uber, dat high-volume marketing uitvoert, geen robuuste systemen heeft om consumentenberichten consistent en nauwkeurig te categoriseren. “In dit geval heeft een vermijdbare fout ertoe geleid dat er meer dan twee miljoen berichten zijn verzonden zonder een manier voor mensen om zich af te melden”, zei O’Loughlin.

Waarschuwing voor bedrijven

O’Loughlin waarschuwde dat de ACMA de naleving door Uber actief zal blijven controleren en niet zal aarzelen om strengere maatregelen te nemen als het bedrijf in de toekomst niet voldoet. Ze merkte ook op dat ze bijzonder bezorgd is over directe marketing die gokken, alcohol en ‘koop-nu, betaal-later’ producten en diensten betreft. Deze kunnen leiden tot aanzienlijke schade voor mensen in kwetsbare omstandigheden.

Toename boetes voor spam en telemarketing

De ACMA is strenger gaan controleren op de naleving van de Spam Act. Australische bedrijven hebben in de afgelopen 18 maanden $11 miljoen aan boetes betaald voor overtredingen van spam- en telemarketingregels.