Meta introduceert advertentievrije abonnementen voor Facebook en Instagram

ongeveer een jaar geleden gepubliceerd

De sociale netwerken Facebook en Instagram, beide eigendom van Meta, introduceren een betaalde abonnementsvorm waarmee gebruikers advertentievrij kunnen surfen. De kosten hiervoor bedragen ongeveer €10 per maand. Meta probeert ook om de EU-regels te omzeilen met deze stap.

Betaald abonnement voor advertentievrij browsen

Vanaf 7 november 2023 is het mogelijk om een abonnement te nemen op Facebook en Instagram zonder advertenties. De kosten bedragen tot 1 maart 2024 €9,99 per maand via de webversie en €12,99 per maand via de app. Na 1 maart 2024 komt er een extra toeslag van €6,- per maand voor extra accounts zoals Instagram.

De betaling van het abonnement gaat maandelijks en kan alleen via creditcard. Als een gebruiker besluit om de diensten weer gratis te gebruiken, kan het Meta-lidmaatschap elke maand worden opgezegd. Dit moet uiterlijk 24 uur voor de volgende betaaltermijn gebeuren.

Advertentievrije varianten aangekondigd

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, kondigde op 30 oktober 2023 de advertentievrije varianten aan. Met een maandelijks abonnement kunnen gebruikers Facebook en Instagram zonder reclames gebruiken. Deze dienst is alleen beschikbaar in landen in de EU, EEA en Zwitserland. Een enkel abonnement geldt voor beide sociale netwerken.

Omzeilen van EU-regels

Met de invoering van het nieuwe abonnement hoopt Meta te kunnen voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving omtrent het gebruik van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties. Het abonnement blokkeert niet alleen persoonlijke advertenties, gebruikers zien helemaal geen advertenties meer.

Geen advertenties voor gebruikers onder de 18

Voor gebruikers onder de 18 heeft Meta alle reclames op Instagram en Facebook gepauzeerd. Minderjarige gebruikers hoeven hiervoor geen betaald abonnement af te sluiten.

Andere sociale media platforms

Er is ook nieuws over andere sociale media platforms. TikTok voert in de Verenigde Staten tests uit met een advertentievrij abonnement. Het is nog onbekend wanneer dit abonnement zonder advertenties officieel beschikbaar wordt, en of het ook in Nederland beschikbaar komt. X, voorheen bekend als Twitter, heeft ook een betaald abonnement genaamd Premium, waarbij abonnees ongeveer 50% minder advertenties op hun tijdlijn zien.